Föreläsningar den 12 oktober 2024

Lördagen den 12 oktober var en del i firande av Nyköpings Fotoklubbs 80-årsjubileum med jubileumsföreläsningar.
Inbjudna föreläsare var 2 namnkunniga fotografer, Sara Arnald och Anna Clarén.
En annan del i jubileet är en fotoutställning på Sörmlands Museum som pågår t.o.m. 2 mars 2025.

26 åhörare samlades i Nyköpings församlingslokal (vid S.t Nicolaikyrkan) varav några hade åkt ända från Halmstad för att delta.

Dagen inleddes med föreläsning av Sara Arnald.
Sara Arnald är civilingenjören som blev fotograf och som sedan 15 år arbetar professionellt med bild. Professionellt är hon inriktad på kreativa produktbilder/still lifes och porträtt/reklam i studio och miljö samt resereportage. På sin fritid gör hon egna fotoprojekt.
Sara jobbar mycket med att dela med sig av sina kunskaper på ett pedagogiskt sätt. Hon är bl.a. knuten till Fotoskolan Stockholm och Fotosidan Magasin.
Sara Arnald berättade dels om sitt fotograferande (både professionellt och privat) och dels guidade hon oss om ljus och ljussättning.

Anna Clarén inledde sin föreläsning efter lunchpausen.
Anna Clarén är ett stort namn inom svenskt fotografi med många fotoböcker, utställningar och priser i bagaget. Hon är också utbildningsansvarig på Biskops-Arnö, en av Sveriges mest välmeriterade fotoskolor. Hennes dokumentära vardagsbilder är vackra, transparenta och med hög konstnärlig nivå.
Hon berättade om sin livsresa så här långt. En resa där fotograferandet i svåra tider hjälpte henne att fylla tiden och bilderna blev böcker. Annas berättelse och bilder var känslosamt att lyssna till och titta på.

Sammanfattning:
Två så helt olika fotografer och inriktning;
Sara Arnald med all teknisk inriktning med bra illustrationer om ljussättning och Anna Clarén så utlämnande om sitt liv och personlighet.

Många i fotoklubben hjälptes åt för att få arrangemanget att fungera.

När föreläsningarna var slut var det några av deltagarna som åkte till Sörmlands Museum för att titta på fotoklubbens utställning där.

Det blev en mycket lyckad dag!