Månadsmöte måndagen den 30 september 2024

Hösten hade gjort sin entré när det var dags för ett nytt månadsmöte och 20 medlemmar var på plats.
Kenneth hälsade välkommen och informerade om att kvällens föreläsare enligt programmet fått förhinder p g a privata skäl vilket vi fick information om i slutet av förra veckan.
Eva hade frågat några medlemmar om de kunde ställa upp och visa något under c:a en kvart var. Glädjande nog blev gensvaret mycket positivt trots det korta varslet.
Svante informerade om Riksförbundet Svenskt Fotografi där vår klubb är medlem. Han uppmanade oss att gärna gå in på deras hemsida.
Svante visade därefter ett ”diffusionstält” för att använda vid produktfotografering. Tältet består av ljust material som släpper igenom ljus. Man belyser tältet från utsidan vilket ger ett mjukt ljus till objektet. Svante föreslog att användningen av ”tältet” kunde användas vid en framtida workshop.

Nästa programpunkt var att Augustin Chillian berättade om sig och sitt fotograferande.
Han fotograferar allt från makro till fåglar och landskap. Men han vill gärna kunna fotografera året runt (även på vintern) och då passar det bra att fota rymden. Efter att ha sett vackra bilder av vårt universum ledde det honom till ett specialområde inom foto, rymdfoto.
För att få fram detaljer i fotot tar man många bilder som sedan sätts ihop i speciella program.
När Augustin började fotografera rymden började han med en vanlig kamera. Efter en tid upptäckte han begränsningar och skaffade efterhand utrustning speciellt anpassad för att fotografera rymden.
För att fotografera rymden måste man hitta en riktigt mörk plats och det kan vara obekvämt och kallt. Belöningen kommer hemma när resultatet syns på datorskärmen.
Augustin uppvisade en mycket imponerande kunskap inom rymdfoto och svarade på alla frågor från intresserade medlemmar.
Det var ett mycket intressant föredrag!
De övriga medlemmar som hade planerat att visa bilder under kvällen avstod till ett senare tillfälle.
Efter kaffepausen påminde Kenneth om jubileumsföreläsningen den 12 oktober i församlingshemmet vid Nicolaikyrkan. Nästa månads tema blir ”Streetfoto”.
Styrelsen har diskuterat att anordna någon form av utbildning framöver, t ex stackning.
Kenneth meddelade att fotoklubbens nytillträdde ordförande Johnny avsagt sig posten som ordförande och även att vara styrelseledamot i fotoklubben. Styrelsen återkommer i frågan.

Temat för september månad var ”Natt”.
Kreativiteten bland dem som lämnat in bilder var som vanligt hög. Temabilderna omfattade mängder med varianter på temat och det blev en del intressanta diskussioner om hur man skulle kunna tänka och eller beskära en del bilder för att få fram andra budskap.
Kenneth avslutade mötet.

Temabilder Natt: